• nakupovanie z pohodlia domova

Aké vitamíny chýbajú celiatikom najčastejšie?

Pridané: 21.02.2023 08:48:46 Počet zobrazení: 8020

21 Február 2023

Malabsorpcia, úbytok na váhe či nedostatok vitamínov a minerálov – aj tieto prejavy zvyknú sprevádzať ochorenie zvané celiakia. Ak ním trpíte, dosiahnutie správnej rovnováhy živín v tele môže byť pre vás oveľa ťažšie ako pre zdravú populáciu. Aké vitamíny celiatikom chýbajú najčastejšie a akým spôsobom ich môžu dopĺňať?

Aké vitamíny chýbajú celiatikom najčastejšie?

Chýbajúce vitamíny a minerály

Bezlepková diéta môže byť spájaná s deficitom železa, biotínu, zinku, vitamínu B12 a folátov. Obsah vitamínov skupiny B v bezlepkových múkach, napríklad v amarantovej alebo pohánkovej, je podstatne nižší ako v klasickej, celozrnnej pšeničnej múke," vysvetľuje Ing. Jarmila Kabátová z gastroenterologicko-hepatologického centra Thalion.

Častým problémom u ľudí s celiakiou je aj nedostatok vitamínu D, vápnika a fosforu. „To však súvisí skôr s vynechávaním všetkých mliečnych výrobkov u pacientov s celiakiou a laktózovou intoleranciou, ktorá je u týchto pacientov veľmi častá," pokračuje odborníčka.

Vstrebávanie vápnika zlepšuje inulín

Štúdie ukazujú, že zlepšovať absorpciu vápnika dokážu prebiotiká, a to vďaka priaznivému vplyvu na črevnú mikroflóru. Ide predovšetkým o inulín, ktorý stimuluje bifidobaktérie, najmä druhy B. animali. Ing. Kabátová konštatuje: „Podávanie inulínu pri bezlepkovej diéte by mohlo byť sľubnou stravovacou stratégiou na prospešnú moduláciu intestinálneho ekosystému a tým na zlepšenie absorpcie vápnika."

ake-vitaminy-chybaju-celiatikom-najcastejsie

Potraviny kompenzujte bezlepkovými alternatívami

Nižšie hladiny vápnika, železa, draslíka a ďalších minerálov môžu byť zasa zmiernené konzumáciou amarantu, pohánky a ľanového semena. Tento deficit je častý aj u neceliatikov, hoci nie je taký výrazný. Kým v prípade zdravej populácie je priemerný príjem vlákniny 15 g na deň, u celiatika príjem predstavuje len približne 6 g. Odporúčaná dávka je pritom až 30 g na deň. „Preto je dôležité tieto živiny v dostatočnom množstve kompenzovať prirodzene bezlepkovými alternatívami," upozorňuje nutričná poradkyňa. „V prípade vlákniny prostredníctvom zeleniny, ovocia, strukovín, celozrnných bezlepkových výrobkov a surovín ako hnedá ryža alebo celozrnné cestoviny. V prípade folátov zase prostredníctvom zelenej listovej zeleniny, mäsa, ovocia a podobne," dodáva.

Pomôže aj nekontaminovaný ovos

Ešte donedávna bol ovos pri bezlepkovej diéte považovaný za nevhodný, avšak v súčasnosti ju môže za dodržania určitých podmienok obohatiť. „Podmienkou je, aby išlo o čistý, nekontaminovaný ovos, ktorý je špeciálne pestovaný na výrobu bezlepkových výrobkov a nie je sekundárne kontaminovaný ostatnými lepkovými obilninami počas pestovania, žatvy, skladovania či spracovania," vysvetľuje Ing. Kabátová.

ake-vitaminy-chybaju-celiatikom-najcastejsie

Doplnky výživy

Súčasťou liečby sú pri celiakii okrem celoživotnej bezlepkovej diéty aj vhodne zvolené výživové doplnky. Najčastejšie sú to vitamíny a minerály, najmä vitamíny skupiny B, vitamín D, kyselina listová, vápnik, železo a ďalšie. „Je však potrebné uvedomiť si, že na začiatku liečby, keď je sliznica čreva veľmi poškodená, sa musia tieto výživové doplnky podávať parenterálne (injekčne), pretože by sa nevstrebávali. Až po dlhšom čase dodržiavania bezlepkovej diéty sa v spolupráci s ošetrujúcim lekárom podľa klinického stavu pacienta a jeho laboratórnych výsledkov realizuje potrebné nahradenie," uzatvára Ing. Kabátová.

 

Predvoľby súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti
Naša webová stránka ukladá údaje na vašom zariadení (súbory cookie a úložiská prehliadača) na identifikáciu vašej relácie a dosiahnutie základnej funkčnosti platformy, zážitku z prehliadania a zabezpečenia.
Môžeme ukladať údaje na vašom zariadení (súbory cookie a úložiská prehliadača), aby sme mohli poskytovať doplnkové funkcie, ktoré zlepšujú váš zážitok z prehliadania, ukladať niektoré z vašich preferencií bez toho, aby ste mali používateľský účet alebo bez prihlásenia, používať skripty a/alebo zdroje tretích strán, widgety atď.
Používanie analytických nástrojov nám umožňuje lepšie porozumieť potrebám našich návštevníkov a tomu, ako používajú našu stránku. Môžeme použiť nástroje prvej alebo tretej strany na sledovanie alebo zaznamenávanie vášho prehliadania našej webovej stránky, na analýzu nástrojov alebo komponentov, s ktorými ste interagovali alebo ste ich používali, zaznamenávanie udalostí konverzií a podobne.
Môžeme používať súbory cookie a nástroje tretích strán na zlepšenie ponuky produktov a/alebo služieb našej alebo našich partnerov, jej relevantnosti pre vás na základe produktov alebo stránok, ktoré ste navštívili na tejto webovej stránke alebo na iných webových stránkach.

Prihlásenie